Saturday, 13 October 2012

Sakit belakang dan pinggang


*entry tanpa gambar*

Have you ever experience a terrible back ache? Sakit yang sangat teruk sampai korang nak bongkok untuk rukuk pun sikit je, nak bangun dari katil pun kena berpegang pada sesuatu, nak ambil barang-barang kat lantai pun kena rendahkan badan perlahan-lahan. (kalau drastic, rasakan la kesakitan yang lagi kuat). Ya, saya pernah ada experience tu. Sakit tak boleh nak cakap, bangun tidur je nak nangis, nak berkalih tidur pun fikir 6 juta kali. Pergerakan sangat terhad, very the selowwww motion I told you. Nenek ai kat kampong lagi gagah I guess. Sakit ni tiba-tiba je menyerang, tak dapat dipastikan pula puncanya.

Mula-mula rasa sikit-sikit je, so saya tak layan sangat la. Saya fikir saya tersilap posisi tidur. So time tu bersusah payah la urut belakang dan pinggang sendiri. Maybe that pain will disappear in 2 or 3 days, but it worsens. Yes, teruk. Dah hari-hari menderita macam ni, tak tahan la pula rasanya, sampai fikir apa dosa sampai Dia bagi sakit teruk macam ni. Sampai fikir agaknya nanti pergi exam (time tu dekat nak Final) naik wheelchair. Walaweh pemikiran saya! Fuhh.. ngadu punya ngadu kat umi, dia semakin risau la kan, so she advise me to see a doctor. Gosh! Saya tak suka jumpa doctor. Saya takut, cuak. (boleh tak nak dapatkan suami doctor yang hanya bertugas untuk saya je? Dah, jangan berangan.) Oleh sebab sakit yang tak tertanggung lagi, saya ingat nak terus pergi private clinic, nak mintak injection terus (ciss! Macam berani), tapi kawan-kawan ajak saya pergi Unit Kesihatan UiTM je dulu. Ok, moh la kita ke klinik.

Sampai je unit kesihatan, apa lagi..terpaksa la pecahkan rekod tak pernah ada Kad Pesakit tu since duduk asrama sekolah menengah lagi. Nama pun tak pernah tercatat dalam buku orang-orang lemau sakit. Alhamdulillah, kiranya Allah menjadikan saya seorang yang sihat. =) so, medical assistant (MA) tu tanya la saya sakit apa? Saya cakap la sakit pinggang dan belakang. Dalam separuh berbisik saya dengar dia tanya, “menstrual ok?” saya jawab la ok, dia tanya lagi, “tak tipu?” Laa, buat apa nak tipu. Lepas saya tanya umi kenapa MA tanya pasal tu, baru la saya tahu yang sakit tu pun salah satu pregnancy symptoms. Padan la saya Google semua keluar pasal pregnancy je. Mak aihh, Encik MA, saya belum kahwin lagi, do I look like a married women? DAMN.

So, balik cerita jumpa MA tu, dia minta izin nak pegang bahagian belakang yang sakit tu. Sila kan la. Lepas tu dia lukis gambar orang, peta kan tempat saya sikit. Dia cakap la, it’s may be due to the wrong body mechanic or maybe sebab pernah jatuh.

MA: awak pernah jatuh? I mean jatuh terduduk?
Me: pernah, banyak kali. Tapi dah lama. Latest one bulan lepas kot. (jatuh terduduk atas batu dekat air terjun Ledang)
MA: haa, tu pun punca juga la.. effect baru sampai. perempuan tak boleh jatuh terduduk. (sambil geleng kepala)
Me: eh? Kenapa ye?
MA: saya nasihatkan sebelum kahwin nanti pergi jumpa bidan dulu, naikkan peranakan.
Me: *clueless* pergghh, seram jugak.
MA: saya akan bagi awak beberapa ubat, kalau sakit tak kurang, datang lagi sini.
Me: baikk, terima kasih.

So, saya dapat vitamin saraf (METHYLCOBOL)kalau tak silap spell la, antibiotic dan krim sapu. Kena bantai gelak ngan kawan-kawan la bila dapat ‘vitamin saraf’ tu. Haha, macam mak cik je gayanya. Tsk.tsk.tsk. oh, MA tu pesan suruh letak ais dekat sakit tu. Tapi saya tak letak pun.

Alhamdulillah, sehari je makan ubat tu, dah rasa perubahan. Paling best dapat rukuk elok2 dan tak rasa seksa lagi. Sebab dah tekad tak nak sakit camtu lagi, saya habiskan ubat tu semua. Sekarang dah back to normal, tapi rasanya pinggang saya tak kuat. Kadang-kadang saya berhati-hati jugak la kalau nak pusingkan badan. Tak nak dah. I am SERIK!

Tak lama lepas tu, ada classmate pun sakit sendi, dia cakap due to stress. Yela, final exam kan. So, saya suggest kan dia minta ubat sama juga dan dia tak sempat makan abis pun sendi dan otot bahu dia dah elok. Lelaki pulak tu, mana nak layan bersungguh makan ubat. Ciss. Plus, dia buat research lagi pasal sakit kami ni. Haha. Bila dia terangkan kat saya (dengan gaya doctor), saya buat pekak je sampai dia tak nak terangkan dah. Apatah dia sebut, slipped back? Entah. Korang google la, yang pasti dia cakap sakit ni berpanjangan.

Tu la experience saya sakit pinggang dan belakang yang kronik. Kalau bab jatuh terduduk, jangan cakap la, itu HOBI saya. Muahahaha. Sakit wooo.. =’(

Hope sakit ni tak berulang dah pada saya, seksa sangat. Dan Alhamdulillah, tak perlu pergi exam naik kerusi roda =P

Bye

‘allahumma aafini fi badani, allahumma aafini fi sam’ii, allahumma aafini fi basori”
Ya Allah, sihatkan la badanku, Ya Allah, sihatkan la pendengaranku, Ya Allah, sihatkan la pendengaranku.


1 comment:

jus infiniti jutawan herbs said...

Salam sejahtera..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf
Parkinson ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.
✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)